Wintersport zonder rugpijn en blessures

Door: Wouter de Ruijter
Leestijd: 3 minuten
Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten
De winter is misschien niet je favoriete seizoen. Maar er is één ding waar veel mensen de kou graag voor trotseren: de wintersport! Lekker op de latten, de hele dag buiten, prachtige uitzichten, heerlijk actief bezig zijn en volop van de natuur genieten.

Maar de wintersport brengt soms ook specifieke uitdagingen voor je lichaam met zich mee… Vooral voor je rug en je gewrichten.

Voluit skiën, zonder pijnlijke spieren en gewrichten

Hoe zorg je dat je soepel en pijnvrij op je ski’s of snowboard staat en hoe verklein je de kans op vervelende blessures? In dit artikel krijg je 9 tips die ervoor zorgen dat je de hele week maximaal geniet van een onbezorgde wintersportvakantie!

9 tips voor een onbezorgde wintersport

Tip 1. Gun je rug een ontspannen autorit

De wintersport begint vaak met een lange autorit. En die is soms een grotere belasting voor je rug dan het skiën zelf. Zorg daarom dat je autostoel goed is afgesteld, neem voldoende pauzes tijdens het rijden en ga tijdens de pauze even een rondje lopen om echt even in beweging te zijn. Op deze manier voorkom je stijfheid in de rug, die vervolgens tijdens het skiën voor problemen kan zorgen.

Om nekpijn te voorkomen is het dus vooral een oefening om je hoofd zo recht mogelijk te houden en langere tijd een gebogen houding te vermijden. Hoe houd je je nek recht? Door je telefoon hoger te houden, zoals op het plaatje. Het is even wennen, maar je nek en schouders zullen je dankbaar zijn!

Gebruik je een tablet of e-reader? Leg deze dan hoger. Als je aan een tafel zit, leg je tablet dan bijvoorbeeld op een dikke ordner (met de hoge kant van je af) of gebruik een muziek- of laptop standaard. Als je op de bank of in een luie stoel zit, leg dan een stevig kussen op je schoot waar je je tablet of e-reader oplegt.

Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten

Tip 2. Doe een warming-up

Start je dag met een goede warming-up voordat je de piste op gaat, om je spieren en gewrichten voor te bereiden op de fysieke inspanningen. Doe bijvoorbeeld een aantal ‘dynamische rekoefeningen’. Ofwel, rekoefeningen waarbij je steeds even de rek op je spieren opzoekt en dan weer door beweegt. Je hoeft de rek niet ‘vast’ te houden. Deze rekoefeningen zijn ideaal voor het verbeteren van de doorbloeding en het opwarmen van je spieren. Vooral je been- en rugspieren zijn je erg dankbaar voor een goede warming-up!

Tip 3. Let op je houding

Let op je houding tijdens het skiën of snowboarden. Houd je rug recht en buig je knieën en heupen bij het maken van bochten. Zo voorkom je overmatige belasting van je rug en daarmee blessures of klachten.

Tip 4. Draag goed passende schoenen

Zorg ervoor dat je skischoenen goed passen en goed zijn afgesteld. Een goede uitrusting helpt blessures te voorkomen en spanning op je gewrichten te verminderen. Draag ook altijd een helm om je hoofd te beschermen.

Tip 5. Luister naar je lijf (vooral op dag 3!)

Wist je dat de meeste ongelukken gebeuren op dag 3 van de wintersport? Waarschijnlijk door de combinatie van opgebouwde vermoeidheid en lichte overmoed na de eerste twee dagen skiën. Als je pijn of ongemak ervaart, neem dan een (halve) dag de tijd om te rusten en te herstellen. Forceer jezelf niet te veel, vooral als je vermoeid bent.

Tip 6. Drink meer water (en minder alcohol 😉)

Genoeg water drinken doe je wel in de zomervakantie, maar vergeten we vaak tijdens de wintersport. Best logisch, maar je lijf heeft wel 1,5 liter water per dag nodig om goed te functioneren. Dus ook al is het buiten koud, drink wel voldoende water. En natuurlijk is de après-ski heel gezellig, maar van alcohol slaap je minder goed en ben je de volgende dag minder fit om te skiën! Daardoor ligt een valpartij of blessure eerder op de loer!

Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten

Tip 7. Til en loop voorzichtig met zware skispullen

Wees voorzichtig buiten de piste met het tillen, dragen en lopen met zware ski’s. En pas op voor gladde stukken stoep of weg als je een stukje moet lopen. Maak je schoenen altijd echt goed los, voordat je probeert je been eruit te trekken: een kleine moeite en voor je rug een groot plezier!

Tip 8. Versterk je (kern)spieren

Een sterke kern is essentieel voor stabiliteit tijdens wintersportactiviteiten. Oefeningen zoals planken, bruggetjes en ‘de superman’ kunnen helpen om je kernspieren te versterken en rugklachten te voorkomen. Ook is het goed om je benen te trainen voordat je vertrekt, zeker als je veel zit voor je werk.

Advies: Bekijk eenvoudige rugoefeningen voor sterkere kernspieren

Tip 9. Overweeg een chiropractische check-up

Voordat je op wintersport gaat, kan een bezoek aan een chiropractor nuttig zijn om bestaande problemen te identificeren en aan te pakken.

Wil je gegarandeerd goed voorbereid op vakantie?

Natuurlijk zijn deze tips ‘algemene richtlijnen’ en is het vooral belangrijk om naar je eigen lichaam te luisteren. Wil je graag persoonlijk advies op jouw lijf en situatie afgestemd, om gegarandeerd goed voorbereid naar je favoriete ski-oord te vertrekken? Maak hier dan snel nog een afspraak.

Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten

Bekijk ook onze andere blogs

Nekpijn oefeningen

Nekpijn oefeningen

Je herkent het vast wel: je bekijkt nog éven je mail en je socialmediaberichten op je smartphone. Je doet éven een spelletje op je tablet of je leest een spannend boek op je e-reader. Voordat je het doorhebt, zit je al een tijdje met je hoofd voorovergebogen en je nek en bovenrug beginnen stijf en pijnlijk aan te voelen…

Lees meer