Nekpijn oefeningen

De makkelijkste manier om zelf nek- en schouderpijn te verhelpen

Door: Nicoline Lambers
Leestijd: 2 minuten
Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten

Je herkent het vast wel: je bekijkt nog éven je mail en je socialmediaberichten op je smartphone. Je doet éven een spelletje op je tablet of je leest een spannend boek op je e-reader. Voordat je het doorhebt, zit je al een tijdje met je hoofd voorovergebogen en je nek en bovenrug beginnen stijf en pijnlijk aan te voelen…

Geen wonder!
Weet je waarom niet?

Als je rechtop staat, weegt je hoofd gemiddeld 5 kg. Van iemand die 60 kg weegt, weegt het hoofd ruim 4 kg. Als je 90 kg weegt, is je hoofd ruim 6 kg. Maar als je je hoofd naar voren buigt, wordt het gewicht dat aan je nek hangt beduidend groter!

Kijk maar eens naar dit plaatje: wanneer je hoofd iets naar voren buigt, weegt je hoofd veel zwaarder voor je nek. Buig je je hoofd helemaal naar voren, dan weegt je hoofd 27 kg voor je nek.
Je nekspieren moeten dan enorm hard werken om je hoofd te dragen en worden snel moe. Niet zo raar dat je na een tijdje nekpijn en schouderklachten krijgt.

Nekpijn oefeningen om klachten te voorkomen

Voor soepele spieren en gewrichten (mobiliteit)

Om nekpijn te voorkomen is het dus vooral een oefening om je hoofd zo recht mogelijk te houden en langere tijd een gebogen houding te vermijden. Hoe houd je je nek recht? Door je telefoon hoger te houden, zoals op het plaatje. Het is even wennen, maar je nek en schouders zullen je dankbaar zijn!

Gebruik je een tablet of e-reader? Leg deze dan hoger. Als je aan een tafel zit, leg je tablet dan bijvoorbeeld op een dikke ordner (met de hoge kant van je af) of gebruik een muziek- of laptop standaard. Als je op de bank of in een luie stoel zit, leg dan een stevig kussen op je schoot waar je je tablet of e-reader oplegt.

Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten

Nekpijn verhelpen? Verander je houding!

$

Wissel als je met je hoofd voorover zit sowieso heel regelmatig van houding door je hoofd op te tillen en je nek en schouders even te draaien. Sta na 15-20 minuten even op en loop wat rond.

$

Hieronder staan een aantal effectieve nekpijn oefeningen. Doe de nekpijn oefeningen in een rustig tempo en herhaal een paar keer per dag. Draai je hoofd niet helemaal in het rond, maar van de ene kant, voorlangs naar de ander kant en dan weer terug. Het hoofd schuin naar achteren draaien kan nog wel eens duizeligheid geven.

$

Je hoofd langer dan een paar minuten in één stand houden is vermoeiend voor je nekspieren. Vergelijk het maar eens met op één been staan. Dat doe je ook niet graag langer dan een paar minuten!

$

Wees ook alert als je graag legpuzzels maakt of een hobby hebt waarbij je lang met je hoofd naar beneden zit te werken (bijvoorbeeld diamond painting, schilderen, haken/breien, kaarten maken). Zet eventueel een kookwekker op 15 minuten en neem dan een heel andere houding aan om je nek-en schouders even te ontspannen.

LET OP: Nekpijn oefeningen mogen geen pijn doen

Nekpijn oefeningen mogen geen pijn doen. Twijfel je wat je wel en niet kunt doen of wil je weten of er meer te doen is aan jouw klachten? Neem dan contact met ons op voor oefeningen op maat.

Wil je nekpijnoefeningen op maat of zoek je iemand die je zo snel mogelijk van je nek- en schouderklachten afhelpt?
Plan een afspraak met een van onze chiropractoren.

Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten

Bekijk ook onze andere blogs

Rugpijn oefeningen

Rugpijn oefeningen

Heb je last van rugpijn en zoek je oefeningen die je zelf kunt doen om de pijn te verminderen? In dit artikel vind je voorbeelden van oefeningen die je goed zelf thuis kunt doen.

Lees meer