Klachtenvrij blijven tijdens je zwangerschap

Door: Nienke Floor
Leestijd: 3 minuten

Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten
Tijdens je zwangerschap kun je veel last hebben van pijnklachten in de onderrug, het bekken of de liezen. Schrale troost: je bent niet de enige, veel vrouwen hebben die klachten. De meest voorkomende klachten tijdens de zwangerschap zijn bekkenklachten en bekkeninstabiliteit, pijn rondom je schaambeen of stuitje, ischias, nek- en hoofdpijn en klachten in de schouders of bovenrug. In dit artikel vertel ik je graag wat je zelf kunt doen om pijn- en klachtenvrij te blijven, zodat je volop kunt genieten van je zwangerschap.

Help, mijn lichaam verandert

Wanneer je zwanger bent, verandert je lichaam continu. Hormonen spelen op, je buik groeit en alles voelt anders aan. Het hormoon Relaxine zorgt ervoor dat je banden losser worden, zodat je lichaam zich kan voorbereiden op de bevalling. Maar die losser wordende banden kunnen ook je rug en gewrichten minder stabiel maken, wat weer kan leiden tot problemen zoals bekkeninstabiliteit. En dan heb je nog de groeiende baby en het toenemende gewicht dat je moet dragen, waardoor je houding en zwaartepunt veranderen en je rug en bekken extra worden belast.

Voel je lekker in je lijf tijdens de zwangerschap

Gelukkig kun je zelf eenvoudig je lichaam ondersteunen en in balans houden tijdens deze grote veranderingen. Met gezonde voeding, voldoende rust, passende oefeningen en op de juiste manier bewegen bijvoorbeeld. Ook een chiropractor kan je ondersteunen en zorgen dat je lichaam goed blijft functioneren. Zodat jij je goed blijft voelen gedurende deze bijzondere periode.

Wil je pijn- en klachtenvrij blijven, zodat je volop kunt genieten van je zwangerschap?
Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten

Chiropractie; om goed te functioneren

Neem bijvoorbeeld je rug en bekken. Wist je dat chiropractische behandelingen je kunnen helpen bij lage rugpijn, bekkenklachten, pijn in het schaambeen en uitstralingspijn naar je been? Daarnaast ondersteunen de behandelingen je rug en bekken om gedurende de zwangerschap goed te functioneren. Zodat je baby de ruimte heeft om optimaal te bewegen en te groeien. Je zorgt daarmee dat je lichamelijke conditie verbetert, wat bijdraagt aan een soepele bevalling, met zo min mogelijk complicaties voor jou en je kindje.

Gezond bekken en zenuwstelsel

Wanneer je bekken goed werkt, verkleint dit de kans dat je baby in een gedraaide houding of in stuit komt te liggen. Daarnaast vermindert een goed functionerend zenuwstelsel veelvoorkomende zwangerschapskwaaltjes zoals misselijkheid, maagzuur, kortademigheid, constipatie, vaak moeten plassen en slaapproblemen.

Je kunt tijdens alle fases van je zwangerschap bij een chiropractor terecht, tot in de laatste weken voor de bevalling. De behandelingen worden altijd aangepast aan jouw situatie en zijn veilig voor jou en je kindje.

Voorbereiding op je zwangerschap

Ook ter voorbereiding op je zwangerschap is een bezoek aan de chiropractor een goed idee. Chiropractische behandelingen zorgen ervoor dat je lichaam optimaal functioneert en dat je zenuwstelsel en bewegingsstelsel goed in balans zijn. Vergeet niet om te stoppen met roken en alcohol, gezond te eten, voldoende water te drinken en zoveel mogelijk stress te vermijden als je zwanger wilt worden.

Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten

Zo zorg je goed voor jezelf en je kindje tijdens je zwangerschap

Je wilt natuurlijk dat zowel jij als je baby optimaal groeien en functioneren tijdens de zwangerschap. Hoe kun je dat doen?

1. Blijf lekker actief
Blijven bewegen is belangrijk! Sporten en bewegen geven je meer energie, verbeteren je slaap en verminderen stress. Daarnaast zorgt bewegen voor een betere bloedtoevoer, waardoor je baby meer voedingsstoffen en zuurstof krijgt. Natuurlijk sport je met mate en forceer je niets. Luister goed naar je lichaam. Wandelen, zwemmen, wateraerobics, pilates en yoga zijn heel geschikte vormen van sport tijdens je zwangerschap.

2. Let op je houding
Doe alles zo symmetrisch mogelijk! Sta rechtop met de voeten iets uit elkaar. Ga niet in je onderrug ‘hangen’, aangezien de groeiende buik de onderrug al hol trekt. Draag een ouder kind niet op één heup en vermijd het dragen van hoge hakken.

3. Neem voldoende rust
Neem voldoende rust tussendoor en zorg je dat wat extra uurtjes slaapt gedurende de week. In de loop van de zwangerschap is het vaak prettig om op je zij te slapen met een kussen tussen je knieën. Hiermee ondersteun je jouw rug en lig je comfortabeler.

4. Train je bekkenbodemspieren
Oefeningen voor je bekkenbodemspieren zijn cruciaal tijdens en na je zwangerschap. Ze versterken de spieren die de blaas en baarmoeder ondersteunen. Sterke bekkenbodemspieren verminderen na de bevalling de kans op verzakkingen en urineverlies.

5. Denk aan je voeding en drink veel water!
Dit ondersteunt niet alleen jouw gezondheid, maar ook die van je baby.

6. Na de bevalling
Plan een afspraak bij je chiropractor voor jezelf en voor je baby. Het helpt je om sneller te herstellen en zorgt ervoor dat je baby zich optimaal kan ontwikkelen.

Wil je minder pijnklanten en meer genieten van jouw zwangerschap?
Je verdient het om je goed te voelen!

Bekijk ook onze andere blogs