De sleutel tot een gezonde en comfortabele zithouding achter je bureau

Door: Wouter de Ruijter
Leestijd: 2 minuten
Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten

Regelmatig krijgen we vragen over een gezonde zithouding. Dé sleutel tot gezond en comfortabel achter je bureau zitten, is veel wisselen! Langdurig in dezelfde houding zitten, kan leiden tot pijn of stijfheid in de rug en nek. Experts raden aan om elke 20 minuten van houding te veranderen. De beste stoel is dus eigenlijk de stoel die je na 20 minuten een seintje geeft om op te staan! Een (té) comfortabele stoel nodigt uit om té lang te blijven zitten.

Wisselen van houding heeft tal van voordelen

Het regelmatig wisselen van je zithouding heeft tal van voordelen. Het verlicht de druk op je ruggengraat en voorkomt stijfheid. Sta op, strek je benen, maak een korte wandeling en rol je schouders en nek even los. Deze kleine pauzes verhogen je energie en verbeteren je concentratie.

En een ergonomische stoel dan?

Ergonomie is zeker ook van belang. Zorg voor een goed afgestelde stoel, met ondersteuning voor je onderrug. Je voelt je leuning wat in je lage rug drukken, net boven je billen. Plaats je beeldscherm op ooghoogte en houd je toetsenbord en muis binnen handbereik. Houd je ellebogen dicht bij je lijf met typen en muizen.

Dit zijn allemaal belangrijke dingen. Maar regelmatig wisselen van houding is nóg veel belangrijker. Pleeg eens staand of lopend een telefoontje tussen het computeren door. Werk je thuis, zet dan je laptop ook eens op de strijkplank om even staand te werken.

Chiropractie Hilversum - Specialist in nek-, rug-, en bekkenklachten
Bewegen is dus belangrijk. Maar hoeveel horen we eigenlijk te bewegen per week? De Gezondheidsraad heeft beweegrichtlijnen uitgebracht en in een mooi plaatje gezet.

Dus onthoud, als je lang achter je bureau zit, blijf dan niet te lang in dezelfde positie zitten. Wissel regelmatig van houding en geef je lichaam de zorg die het verdient. Je rug en nek zullen je dankbaar zijn!

Geeft het zitten je toch klachten of krijg je juist last met bewegen?

Maak dan vandaag nog een afspraak voor advies en behandeling op maat voor jouw lijf.

Bekijk ook onze andere blogs

Nekpijn oefeningen

Nekpijn oefeningen

Je herkent het vast wel: je bekijkt nog éven je mail en je socialmediaberichten op je smartphone. Je doet éven een spelletje op je tablet of je leest een spannend boek op je e-reader. Voordat je het doorhebt, zit je al een tijdje met je hoofd voorovergebogen en je nek en bovenrug beginnen stijf en pijnlijk aan te voelen…

Lees meer