Nek/Armpijn

Nekklachten is een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen: stijve nek en schouderspieren, een whiplash, spierknopen, artrose en nekhernia. Een Chiropractische behandeling kan bij veel van deze klachten uitkomst bieden.

Een zeurende pijn en stijfheid zijn de meest voorkomende nekklachten. Nekpijn komt doorgaans geleidelijk opzetten als gevolg van verkrampte spieren in de nek en schouders. Vaak is er ook sprake van hoofdpijn. Nekpijn kan ook plotseling ontstaan als gevolg van een verkeerde beweging of een ongeluk(je). Andere mogelijke klachten die met nekaandoeningen samenhangen zijn:

• Uitstralende pijn naar de armen
  • Tennisarm of -elleboog
  • Een krachteloos of vermoeid gevoel in de schouders en armen
  • Tintelingen in de handen of vingers
  • Duizeligheid en oorsuizen
  • Concentratiestoornissen

Nekpijn kan verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende zijn:

• Geleidelijke oorzaken:
  • Te weinig afwisseling in de houding, bij bureauwerk bijvoorbeeld
  • Te weinig afwisseling in beweging
  • Verkeerde of eenzijdige belasting, een zware tas over één schouder bijvoorbeeld
  • Natuurlijke veroudering van het kraakbeen in de nek (ook wel artrose, slijtage of degeneratie genoemd). Zie hoofdstuk Artrose
  • Spanning en stress
  • Kou en tocht
  • Gevolg van een lage rugklacht

Plotselinge oorzaken:

• Een ongeluk kan een whiplash veroorzaken ( zie het hoofdstuk Whiplash)
  • Nekspieren kunnen plotseling verkrampen door een verkeerde beweging of verdraaiing, door een verkeerde slaaphouding of door een infectie aan het oor of de luchtwegen

Wat kunt u zelf doen aan nekpijn? Hebt u last van de nek, dan is het raadzaam om daar snel iets aan te doen. Hoe sneller de klachten aangepakt worden, des te groter de kans dat ze geheel verholpen kunnen worden. Nekpijn komt vaak voort uit verkeerde houdingen en bewegingen van de nek. Een goede werkhouding, een goed bed en een goede manier van bewegen kunnen nekpijn voorkomen.

Enkele tips:
  • Zorg dat u niet met uw armen op het bureau leunt tijdens het lezen.
  • Slaap op uw rug of zij, niet op uw buik.
  • Een op juiste hoogte afgestelde hoofdsteun in de auto kan whiplashklachten geheel of gedeeltelijk voorkomen ( zie het hoofdstuk Whiplash).

Allereerst stelt de Chiropractor vragen over de nekpijn en over uw algehele gezondheidstoestand. De pijn kan namelijk samenhangen met andere gezondheidsklachten. Daarna volgt een grondig lichamelijk onderzoek. De Chiropractor maakt daarbij gebruik van verschillende medische methoden. Als het nodig is worden er röntgenfoto’s gemaakt.

Elke soort nekpijn vraagt weer om een andere behandeling. De Chiropractor beschikt over tal van technieken om de klachten aan te pakken. Het behandelen van de nekwervels staat hierbij centraal.