Lage rugpijn en Ischias

Lage rugpijn

Lage rugpijn is een verzamelnaam voor klachten als kou op de rug, spit, spierverrekking, artrose (slijtage), hernia en ischias. Er zijn veel vormen van lage rugpijn die door de Chiropractor goed behandeld kunnen worden.

Lage rugpijn kan op verschillende manieren tot uiting komen. Vaak is er sprake van pijn of pijnscheuten, maar het kan ook om een tintelend, prikkend of slapend gevoel gaan. Soms is de pijn constant en op één vaste plek, maar het komt ook voor dat de pijn meer verspreid is over rug, benen of billen.

Lage rugpijn kan zowel plotselinge als geleidelijke oorzaken hebben. De meest voorkomende plotselinge oorzaken zijn: zich vertillen, vallen, een ongeluk, een verkeerde beweging, tocht en kou. De meest voorkomende geleidelijke oorzaken zijn: een verkeerde houding bij zitten, staan of liggen, te weinig lichaamsbeweging, veel tillen of bukken, langdurige spanning, overgewicht, zwangerschap, ouderdom of aangeboren factoren zoals ongelijke beenlengte. Een verstoorde functionaliteit van één of meer rugwervels veroorzaakt spanning in de onderrug, waardoor zenuwen geïrriteerd raken en de omliggende spieren pijn gaan doen.

Ischias

Ischias is een irritatie van de ischiaszenuw die tot een ontsteking kan leiden. Deze zenuw loopt vanuit de lage rug via de bil en het been naar de voet. Een doffe pijn onderin de rug kan een signaal zijn voor het beginstadium van ischias.

Bij sommige bewegingen kan die pijn bovendien scherp en stekend zijn. Wanneer deze aandoening verergert, breidt de pijn veelal uit naar de bilspier aan een zijde en soms naar beide zijden. Als ischias zich nog verder ontwikkelt, kan de pijn via het dijbeen en de knie zelfs naar de tenen uitstralen. U voelt dan vaak de pijn aan de achterkant van een been. De pijn kan echter ook aan de zij -of voorkant van uw been optreden. Ischias kan door verschillende aandoeningen worden veroorzaakt: een wervelblokkade, zwelling door trauma, een ontsteking of een hernia.

Diagnose

De Chiropractor begint met het stellen van specifieke vragen over uw rugpijn en over uw algemene gezondheidstoestand. De rugpijn kan namelijk samenhangen met andere gezondheidsproblemen. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek. De Chiropractor maakt gebruik van verschillende medische en Chiropactische methoden om te kijken waar de pijn vandaan komt en hoe het gesteld is met de beweeglijkheid en soepelheid van alle gewrichten die met de pijn te maken kunnen hebben. Soms worden er röntgenfoto’s gemaakt.

Een Chiropractor is onder andere deskundig in het behandelen van gebreken in de onderrug. Vaak kan de pijn in een redelijk korte tijd worden gereduceerd zonder een beroep te hoeven doen op medicijnen of een operatie. Via een natuurlijke correctiemethode wordt het gebrek aan de onderrug verholpen.