Hoofdpijn/Migraine

Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Er zijn veel verschillende vormen van hoofdpijn, zoals spanningshoofdpijn, migraine, aangezichtspijn en hoofdpijn als gevolg van whiplash (zie ook het hoofdstuk Whiplash). De twee meest voorkomende vormen van hoofdpijn zijn spanningshoofdpijn en migraine. Chiropractische behandelingen kunnen deze hoofdpijnklachten verhelpen of verminderen.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is te herkennen aan een drukkende pijn die overal in het hoofd kan voorkomen. De pijn ontstaat meestal vanuit de nek. Vaak is de pijn ’s ochtends het ergst en wordt in de loop van de dag minder. Bij vermoeidheid komt de pijn weer terug. Soms houdt de hoofdpijn dagenlang aan. Overigens kan spanningshoofdpijn ook uit het kaakgewricht voortkomen. In dat geval is er meestal sprake van pijn aan één kant van het hoofd.

Oorzaken Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn wordt vaak veroorzaakt door (verkeerde) beweging en houding van rug en nek. De pijn heeft te maken met de stand van de wervels in rug en nek: spieren worden extra belast en omliggende zenuwen raken geïrriteerd.

Migraine

Er zijn diverse soorten migraine. Eén vorm begint met flikkeringen of vlekken voor de ogen en gaat over in een stekende pijn aan één kant van het hoofd. Soms gaat dat gepaard met misselijkheid en duizeligheid. Een andere vorm van migraine heeft geen invloed op het zicht, maar geeft hoofdpijn rond één oog. Tijdens een migraineaanval kan overgevoeligheid voor licht of geluid voorkomen. De duur van een aanval varieert van enkele uren tot een dag of drie.

Oorzaken Migraine

Waarschijnlijk wordt migraine veroorzaakt door een verwijding van de bloedvaten en een prikkeling van de zenuwen rond deze bloedvaten. Waardoor de bloedvatverwijding ontstaat, verschilt per persoon.

Er zijn talloze andere oorzaken van hoofdpijn aan te wijzen. Soms kunnen medicijnen, alcohol of bepaalde voedingstoffen hoofdpijn teweegbrengen. Ook hyperventilatie, infecties en hormonen zijn mogelijke boosdoeners. De Chiropractor onderzoekt of er een verband bestaat tussen de hoofdpijn en wervels, gewrichten of zenuwen. Blijkt dat het geval te zijn, dan is een Chiropractische behandeling zinvol.

Zoals gezegd komt hoofdpijn vaak voort uit een verkeerde houding of beweging van nek en rug. Een goede werkhouding, een goed bed en goede schoenen kunnen hoofdpijn voorkomen. Daarnaast is het verstandig om niet te veel cafeïne en pijnstillers te gebruiken. Uw Chiropractor kan u adviseren over al deze zaken.

Allereerst stelt de Chiropractor u vragen over uw hoofdpijn en uw algehele gezondheidstoestand. De hoofdpijn kan namelijk samenhangen met andere gezondheidsklachten. Daarna volgt een grondig lichamelijk onderzoek. De Chiropractor maakt gebruik van verschillende medische methoden om te kijken waar de pijn vandaan komt en hoe het gesteld is met de bewegelijkheid en soepelheid van alle gewrichten die met de pijn te maken kunnen hebben. Soms worden er röntgenfoto’s gemaakt.