Hernia

Een hernia is een veel voorkomende aandoening aan een tussenwervelschijf, die op de beschadigde plek zelf pijn veroorzaakt, maar ook vaak uitstralingspijn geeft in bijvoorbeeld een been of arm. Op drie plekken in de wervelkolom kan een hernia voorkomen: onderin de rug, in de nek, of (heel zelden) tussen de schouderbladen. Een Chiropractische behandeling kan veel herniaklachten verhelpen of verminderen.

Een hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf. De uitstulping drukt op de zenuwen en dat veroorzaakt  pijn. Een hernia ontstaat wanneer de tussenwervelschijf zijn soepelheid verliest. Deze schijf, die werkt als een soort “schokbreker” in de wervelkolom, kan bepaalde bewegingen dan niet goed meer opvangen. Met als gevolg dat er scheurtjes komen in de buitenkant van de schijf. Door die scheurtjes kan een deel van de zachte stof die in de kern van de tussenwervelschijf zit naar buiten worden geperst en een uitstulping veroorzaken. Dan spreken we van een hernia.

Hoe ontstaat een hernia? Bij heel veel mensen zitten er zwakke plekken in de tussenwervelschijven. Dat leidt echter lang niet altijd tot pijnklachten. De scheurtjes ontstaan doorgaans geleidelijk als gevolg van een verkeerde lichaamshouding en of bewegingen. Weinig afwisseling in de houding (zoals bij veel soorten van zittend of staand werk) vergroot ook de kans op een hernia. Hetzelfde geldt voor werk waar steeds dezelfde bewegingen worden gemaakt, zoals tillen en draaien. Soms ontstaat een hernia plotseling als gevolg van een ongeval.

Een hernia veroorzaakt rugpijn op één van de drie bovengenoemde plaatsen. De pijn kan uitstralen naar één been of beide benen. Ook tintelingen in been of voet kunnen op een hernia wijzen. Bij het verergeren van de klachten kunnen de beenspieren aan kracht verliezen of gevoelloos raken. Een ernstige hernia kan zelfs leiden tot het verlies van controle over de blaas en darmen. In dat geval moet direct worden doorverwezen naar een neuroloog.

De meeste aandoeningen aan de tussenwervelschijven kan een Chiropractor uitstekend verhelpen. Met corrigerende behandelingen vermindert de Chiropractor de spanning op de tussenwervelschijven en, in het verlengde daarvan, de irritatie van de betreffende zenuw. Het doel van de correcties is de pijn te laten verdwijnen en de kans op een herniaoperatie te reduceren.