Artrose

Artrose is een mooie term voor slijtage. Het is een gewrichtsaandoening die ontstaat tijdens het natuurlijke verouderingsproces. Er is sprake van het verstijven van het kraakbeen en komt het meest voor in de knie, rug en heup. Vaak wordt er bij artrose gezegd: “Er is niets aan te doen, u moet ermee leren leven”. Dat is niet helemaal waar. Ook al kan het proces niet worden teruggedraaid, de Chiropractor kan de pijn en stijfheid verminderen en het slijtageproces vertragen.

Artrose is te herkennen aan een beperkte beweeglijkheid (stijfheid) van de aangedane gewrichten. Dat gaat vaak gepaard met pijn rond het verstijfde gewricht. Zit de artrose in de wervelkolom, dan kan de pijn uitstralen naar armen, benen, hoofd of borst. Soms hebt u daarbij last van tintelingen. Kenmerkend voor artrose is dat de pijn het ergst is als u net met bewegen begint. ‘s Morgens bijvoorbeeld bij het opstaan of na een lange zit. De pijn neemt af als u eenmaal op gang bent gekomen. Alleen bij artrose in een vergevorderd stadium houdt de pijn ook daarna nog aan.

Naarmate de leeftijd vordert, neemt de soepelheid van het kraakbeen af, omdat het droger en stijver wordt. Zo ontstaat artrose. Dat overkomt uiteindelijk iedereen, al heeft niet iedereen er last van. De kans op pijn kan toenemen door te weinig beweging, zwaar werk, een verkeerde houding of oude blessures. Door de stijfheid van het gewricht en de pijn gaat u minder soepel bewegen. Dat veroorzaakt nog meer klachten. Omliggende zenuwen en weefsel (spieren, banden en gewrichtskapsel) kunnen geïrriteerd raken. Als andere gewrichten het werk van het stijve gewricht gaan overnemen, dan kunnen die overbelast raken en ook pijn gaan doen.

De chiropractor zorgt ervoor dat u op een betere manier gaat bewegen. Kern van de behandeling is het toepassen van druktechnieken. Door te drukken op bepaalde plekken wordt het gewricht gecorrigeerd. Er ontstaat weer meer gewrichtsvloeistof in het gewricht en daardoor gaat het bewegen soepeler. Bovendien komt alles om het gewricht heen (zoals zenuwen, spieren en gewrichtsbanden) weer op de juiste plaats, zodat de pijn vermindert. Spieren ontspannen zich weer en u beweegt een stuk prettiger! Zelfs zware artrose kan zo verlicht worden. De behandeling is doorgaans niet pijnlijk, maar als dat wel het geval is, zal de chiropractor dat vooraf laten weten. U kunt er zelf ook aan bijdragen om uw gewrichten soepel te houden. De chiropractor zal u oefeningen voorschrijven. Ook advies over een goede houding of voeding kan deel uitmaken van de behandeling. Uw inzet draagt in belangrijke mate bij aan het succes van de behandeling en het wegblijven van de klachten.

Beweging is de beste remedie tegen artrose, zowel ter voorkoming als ter genezing ervan. Mits dat op een verstandige manier gebeurt! Verkeerd bewegen kan de klachten juist doen verergeren. Rustige, geleidelijke bewegingen zoals lopen, fietsen en zwemmen zijn het beste. Plotselinge, felle bewegingen kunt u beter vermijden. Ook zijn goede voeding en een goede houding van belang. Uw chiropractor kan u over al deze zaken adviseren.